Micke Karpers och jag var gamla kollegor från ett IT-konsultbolag i Stockholm. Båda hade sedan en längre tid jobbat som ”free-agents”, dvs konsulter i eget bolag, men vi kände båda att det var lite ensamt att arbeta helt på egen hand. För att träffas mer regelbundet började vi luncha och äta frukost ihop med jämna mellanrum. Efter ett tag väcktes en tanke, borde vi inte kunna formalisera våra frukostar och luncher i något slags konsultnätverk? Snabbt kom vi fram till att det nog var en bra idé samtidigt hade vi båda ganska dåliga erfarenheter av att jobba i gemensamt bolag där grundarna delade ekonomi och började ställa krav på varandra. Vi sökte en mer flexibel form för nätverkande men ändå väl organiserat. Efter att ha funderat en stund bestämde vi oss för att den rätta vägen borde vara ett nätverk där vi inte var organiserade i ett gemensamt bolag utan under ett gemensamt varumärke. Bolagsformen var inte alls nödvändig insåg vi. Det skulle vara möjligt att stötta varandra i sälj, kompetensutveckling och genomförande även utan ett gemensamt bolag. Men vilka skulle vara med? Jag tog kontakt med Magnus Berg, en driven entreprenör, som jag ganska nyligen lärt känna genom vår gemensamma kompis Maths. Magnus tände direkt på idén och nämnde omedelbart Thomas Wester, även han en driven entreprenör, som absolut borde vara med. Vi träffade Thomas som inte heller var svårövertalad. Thomas i sin tur nämnde direkt ytterligare en driven Magnus som borde vara med….. Därmed var det klart, nätverket var skapat. Varumärket SpinNetwork var lätt att enas kring, vi såg oss, och ser oss ännu idag, som ett slags ”Spindoctors” som stöttar ledningspersoner att utveckla och genomföra initiativ kring digitalisering med stor affärsmässighet.

/Philip Söderberg, medgrundare


0 kommentarer

Lämna ett svar